Een nieuwe maand! De maand begint met de vraag: Waar hebben die zangers het eigenlijk over? Want daar draait het vandaag om in Raad de Tekst. Je ziet een songtekst, vertaald naar het Nederlands. Uit welke plaat van welke artiest is deze tekst afkomstig? Zet je antwoord in een reactie.
Vraag loopt tot: 2 maart, 8:30 AM
Score: 1 Klassementspunt bij goed antwoord
Score: 1 Klassementspunt bij goed antwoord
We hadden het al voorvoeld: de vraag van vrijdag zou wel wat stof doen opwaaien. En dat deed het: een veelheid aan verklaringen. Laten we beginnen bij het begin. Wie waren het?
Nas, geboren in New York (Long Island City, Queens)
Rihanna, geboren op Barbados
LL Cool J, geboren in New York (Queens)
Jay-Z, geboren in New York (Brooklyn)
Op Rihanna na wonen ze (hoofdzakelijk) in New York.
De gezochte gemeenschappelijkheid lag in het platenlabel Def Jam:
- Nas tekende daar in 2006 voor vier albums en zit daar nog. Binnengehaald door Jay-Z waarmee hij daarvoor toch slaande ruzie had;
- Rihanna kreeg haar eerste platencontract bij Def Jam en zit daar nog;
- LL Cool J tekende in 1984 bij Def Jam en diende zijn contract daar onlangs uit, na 13 albums. Hij heeft momenteel geen label;
- Jay-Z maakte een aantal albums onder de Def Jam vlag maar kocht onlangs zijn contract daar af. Zijn laatste album verscheen onder zijn eigen Roc Nation label.
Binnen deze overeenkomst - onder contract staan of hebben gestaan bij Def Jam - is Jay-Z de gezochte buitenbeen en maar om 1 reden: niet alleen heeft hij onder contract gestaan bij Def Jam, hij werd ook president van dit label. Als je dit als expliciete verklaring hebt genoemd, ben je een punt rijker.
Welke antwoorden zijn niet goedgekeurd?
Naast de antwoorden die door de info hierboven niet helemaal waterdicht zijn en antwoorden waarin de odd one out niet in relatie staat tot de gemeenschappelijkheid:
- Antwoorden waarin Jay-Z als enige niet meer bij Def Jam zit.
- Antwoorden over het al dan niet geboren zijn op een eiland. Queens en Brooklyn zijn strikt genomen geen eiland. Ruim genomen wel, maar dan is Europa ook een eiland en dat gaat wat te ver.
- Antwoorden over een "productielijn" als gemeenschappelijkheid wegens te vaag.
- De antwoorden omtrent de acteercarrieres, wegens niet dekkend of te tijdgebonden.
Wat is wel goedgekeurd?
Een sluitende verklaring kwam van Team Blauw: R&B duetten met personen met wie een relatie bestond/bestaat, met LL als uitzondering. We kregen er geen speld tussen. Niet dat we het niet hebben geprobeerd :-)
Zo dan. En Pierre, wie zijn dan de winnaars?
Ronald, Team Blauw, A.M., HS, DonJuape, Pakkal, rifen en The Nefster. Hulde!
Door al dit geouwehoer zou je bijna vergeten dat er ook weer een verse WeekendQuiz (over de kabinetscrisis) en een nieuwe Spelersvraag zijn verschenen. Mocht je zelf een goede vraag hebben, kun je die altijd insturen.
Nas, geboren in New York (Long Island City, Queens)
Rihanna, geboren op Barbados
LL Cool J, geboren in New York (Queens)
Jay-Z, geboren in New York (Brooklyn)
Op Rihanna na wonen ze (hoofdzakelijk) in New York.
De gezochte gemeenschappelijkheid lag in het platenlabel Def Jam:
- Nas tekende daar in 2006 voor vier albums en zit daar nog. Binnengehaald door Jay-Z waarmee hij daarvoor toch slaande ruzie had;
- Rihanna kreeg haar eerste platencontract bij Def Jam en zit daar nog;
- LL Cool J tekende in 1984 bij Def Jam en diende zijn contract daar onlangs uit, na 13 albums. Hij heeft momenteel geen label;
- Jay-Z maakte een aantal albums onder de Def Jam vlag maar kocht onlangs zijn contract daar af. Zijn laatste album verscheen onder zijn eigen Roc Nation label.
Binnen deze overeenkomst - onder contract staan of hebben gestaan bij Def Jam - is Jay-Z de gezochte buitenbeen en maar om 1 reden: niet alleen heeft hij onder contract gestaan bij Def Jam, hij werd ook president van dit label. Als je dit als expliciete verklaring hebt genoemd, ben je een punt rijker.
Welke antwoorden zijn niet goedgekeurd?
Naast de antwoorden die door de info hierboven niet helemaal waterdicht zijn en antwoorden waarin de odd one out niet in relatie staat tot de gemeenschappelijkheid:
- Antwoorden waarin Jay-Z als enige niet meer bij Def Jam zit.
- Antwoorden over het al dan niet geboren zijn op een eiland. Queens en Brooklyn zijn strikt genomen geen eiland. Ruim genomen wel, maar dan is Europa ook een eiland en dat gaat wat te ver.
- Antwoorden over een "productielijn" als gemeenschappelijkheid wegens te vaag.
- De antwoorden omtrent de acteercarrieres, wegens niet dekkend of te tijdgebonden.
Wat is wel goedgekeurd?
Een sluitende verklaring kwam van Team Blauw: R&B duetten met personen met wie een relatie bestond/bestaat, met LL als uitzondering. We kregen er geen speld tussen. Niet dat we het niet hebben geprobeerd :-)
Zo dan. En Pierre, wie zijn dan de winnaars?
Ronald, Team Blauw, A.M., HS, DonJuape, Pakkal, rifen en The Nefster. Hulde!
Door al dit geouwehoer zou je bijna vergeten dat er ook weer een verse WeekendQuiz (over de kabinetscrisis) en een nieuwe Spelersvraag zijn verschenen. Mocht je zelf een goede vraag hebben, kun je die altijd insturen.








28 reacties. Vul jouw antwoord hieronder in!
Dit is toch een te makkelijke categorie, even googlen brengt me direct naar Jon Secada met Just another day.
Niet dat het enorm veel uitmaakt voor mijn score op de ranglijst, maar mijn antwoord van vrijdag is toch ook gewoon correct?
Balen van die vrijdagvraag... Had hem eerst ongeveer goed, geef ik hem 5 minuten voor de deadline weg :-(.
De tekst van vandaag: John Secada - Just Another Day
Groet,
Piet-Hein
@Muziekvragen: Ik snap even niet waarom ik geen punt heb voor de "odd-one-out"? Ik heb toch echt vermeld dat Jay-Z de baas is geweest. Ook dat hij er nu niet meer zit, want je probeert zo volledig mogelijk te zijn.
Groeten Simon
Jon Secada - Just Another Day
Jon Secada - Just Another Day
Jon Secada - Just another day
@RanRan: Jouw antwoord was niet volledig: jouw link (Def Jam) had niets te maken met de reden voor "odd one out" (geboorteplaat) en is daarom niet goed gerekend.
@Simon de Jong: Jouw antwoord kan op twee manieren gelezen worden, zo blijkt. Jouw redenering is er niet eenduidig in te lezen. Jouw antwoord is hier geinterpreteerd volgens jouw zin: Op Jay-Z na zitten ze nog steeds bij het label. Jay-Z is de "odd-one-out". Die klopt niet omdat LL Cool J er ook weg is.
Als je de nadruk meer op je tweede deel van je betoog legt, klopt ie beter, al staat het er dan nog niet expliciet ("Jay-Z is de Odd One Out omdat..."). Omdat het beide kanten op kan, geven we je toch het punt omdat je er sowieso zeer dicht tegenaan zit. Is dat een lekker begin van de maand of niet?
Jon Secada - Just Another day
John Secada - Just another day
John Secada - Just Another Day
Jon Secada - Just another day
Making the time
Find the right lines
To make you stay forever
What do I have to tell you
I'm just trying to hold
on to something
Ik zie heuvels(hills), Eddie the eagle, een strijkijzer(iron) en een rennende man. Dat kan niet anders dan Iron Maiden zijn met Run to the hills.
Waarbij Eddie natuurlijk verwijst naar het figuur dat op alle Iron Maiden platenhoezen te vinden is.
Jon Secada "Just Another Day"
john secada - just another day
John Secada - Just another day
Vandaag wordt John Secada gezocht met het nummer Just another day.
Ik vind die eilanden echt wel iets hebben. Def Jam was een beetje te voor de hand liggend, maar ala.
Het is maart; nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Vandaag hoor ik Gloria Estefan in de achtergrond.
Jon Secada - Just another day
Just another day - John Secada
Making the time
Find the right lines to make you stay forever
What do I have to tell you
I'm just trying to hold on to something
John Secada - just another day
John Secada- Just Another Day
Jon Secada - Just Another Day (1992)
Just Another Day - John Secada
Dit is tegeltjeswijheid uit: John Secada - Just another day
Groet,
Jack.
Jon Secada - Just Another Day.
steal your heart away - bonny riatt
Dank voor het punt @Muziekvragen.
Je hebt er alleen zo weinig aan als je het eerste punt van maart meteen laat liggen. Toch nog proberen na een goede nachtrust en bingo!
Jon Secada - Just another day
Op 't nippertje...
Doet het commentaarformulier het niet? Probeer het dan in een nieuw scherm.
Zet je antwoord in een reactie. Je reactie wordt niet meteen geplaatst. Anders zou je het goede antwoord verklappen voor andere spelers. Na 24 uur worden ze allen tegelijkertijd geplaatst.
Liever geen anonieme reacties. Selecteer een profiel of anders naam/url in het "Reageer als" veld.
Problemen met dit formulier? Laat het weten